ODPOWIEDZI NA PYTANIA RODZICÓW
Nasze dziecko ma 2 lata i 4 miesiące, ale jeszcze nie mówi. Czy może brać udział w zajęciach dwulatków, czy musiałby być w grupie z młodszymi dziećmi?
Istotne jest czy Wasze dziecko nawiązuje pozawerbalny kontakt z otoczeniem, czy chce i potrafi sygnalizować swoje potrzeby i ujawniać emocje, czy reaguje na słowa do niego kierowane. Jeśli tak, to nie ma żadnych powodów, by odsuwać go od rówieśników. Potrafimy tak prowadzić zajęcia, w takiej formie zwracać się do dzieci, by również te z nich, które nie potrafią jeszcze w pełni mowić mogły aktywnie uczestniczyć w spotkaniach. Córka bardzo się przywiązuje, z iloma osobami dorosłymi miałaby do czynienia, gdybym zapisała ją do waszego przedszkola? Z grupą pracuje jedna, stała nauczycielka oraz do pomocy, opiekunka z przygotowaniem pedagogicznym. Towarzyszą one również dzieciom podczas zajęć prowadzonych przez instruktorów (rytmika, angielski). |
Chcielibyśmy zapisać dziecko do przedszkola najpierw na krótko, a dopiero później na cały dzień. Czy można zrobić taką zmianę w czasie roku szkolnego?
Jesteśmy gorącymi zwolennikami wprowadzania zmian stopniowo, małymi krokami, w tempie dostosowanym do możliwości dziecka.Oczywiście, można wprowadzić taką zmianę. Przedłużenie pobytu podczas roku szkolnego pozwoli na wybranie odpowiedniego momentu, gdy dziecko dojrzeje do większej samodzielności i spędzania dłuższego czasu poza domem. Syn ma sześć lat, ale nie poszedł jeszcze do szkoły. Czy będzie pasował do zajęć pięciolatków, które oferujecie?
Zajęcia Dobry Start Pięciolatka adresowane są do wszystkich dzieci przygotowujących się do szkoły, zarówno pięcio -, jak i sześcioletnich. Zatem zapraszamy również sześciolatka. |
Moje dziecko nie mówi po polsku. Czy mogę zapisać je do przedszkola?
Tak, nie jest to problemem. W każdym roku mamy w przedszkolu maluchy, dla których język polski nie jest językiem ojczystym. Dzieci bardzo szybko opanowują język polski uczestnicząc w codziennym przedszkolnym życiu. Nasz syn/córka nosi jeszcze pampersa. Czy mimo tego może chodzić na zajęcia, czy musimy zaczekać?
Nie ma znaczenia czy dziecko, które uczestniczy w zajęciach z rodzicami nosi pieluszkę czy nie. Ale od dzieci zgłoszonych na zajęcia grupy "poszerzonej" i od przedszkolaków oczekujemy samodzielności w zakresie czynności "samoobsługowych" (korzystanie z toalety, jedzenie, mycie rąk). Córka chodzi na angielski. Zastanawiam się czy jest sens zapisywać ją jeszcze na zajęcia adaptacyjne. Nie chcę jej przemęczyć, ale zależy mi na dobrym przygotowaniu do przedszkola.
W pełni rozumiem i podzielam Pani obawy przed przemęczeniem małego dziecka nadmiarem obowiązków. Wyjaśnię jaka jest specyfika zajęć adaptacyjnych, może to ułatwi Pani ocenę ich przydatności. Angielski, rytmika, plastyka czy ceramika to zajęcia podczas których dziecko rozwija zdolności, wykonując wraz z innymi zadania stawiane przez instruktora. Zajęcia adaptacyjne nastawione są na tworzenie relacji między dziećmi, wdrażanie do działań zespołowych, ale też nawiązywanie kontaktów indywidualnych.Spotkania zaczynają się od czasu przeznaczonego na swobodne zabawy według wyboru dziecka. To okazja do współdziałania, ale i radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, dzielenia się zabawkami, nawiązywania rozmowy. Druga część zajęć polega na wspólnym działaniu podczas zabaw dydaktycznych, ruchowych, rytmicznych, plastycznych. To taki "dzień przedszkolny w pigułce". Dzieci doświadczają i poznają takie formy zadań, z jakimi będą miały do czynienia w przedszkolu. Czy dwulatek, który nie mówi powinien być zbadany przez logopedę?
Zdecydowanie tak. Logopeda zdiagnozuje przyczynę i udzieli rodzicom wskazówek do dalszego postępowania. Być może wystarczą zabawy logopedyczne wykonywane w domu. Doskonałą stymulacją jest też przebywanie wśród rówieśników. |